Site name

Klachten en blessures aan spieren

fysiotherapie terpstraafspraak

Fysiotherapie is een vierjarige HBO studie. De fysiotherapeut behandelt klachten en blessures aan uw spieren, gewrichten en botten. Het doel van fysiotherapie is om ervoor te zorgen dat uw spieren losser en sterker worden, waarbij uw gewrichten juist soepeler en leniger worden. Bij de eerste afspraak vormt de fysiotherapeut een zo volledig mogelijk beeld van uw klachten door vragen te stellen en een lichamelijk onderzoek te doen. Samen stellen we daarna doelen op om naar toe te werken.

Therapieën
De fysiotherapeut heeft een groot aantal therapieën tot zijn beschikking: oefeningen, herhalen van bewegingen, rekken van spieren en pezen, massages en warmte of koude applicaties. Massages kunnen pijn verminderen, spieren soepeler maken en u helpen om weer snel zo normaal mogelijk te kunnen bewegen. De oefeningen kunt u na een aantal keer herhalen vaak zelfstandig thuis doen. Zo kunnen we tijdens de behandeling zoveel mogelijk tijd besteden aan de dingen die u niet zelfstandig kunt doen.

Fysiotherapie na operatie
Bij fysiotherapie kunt u ook denken aan revalidatie na operaties, bijvoorbeeld na een nieuwe heup (totale heupprothese), nieuwe knie (totale knieprothese), een artroscopie (kijkoperatie) van de knie of enkel (o.a. meniscusoperatie) of een artroscopie van de schouder bij een impingementsyndroom. Een goede begeleiding van het revalidatietraject kan ervoor zorgen dat u sneller en beter herstelt, zodat u uw dagelijkse leven en sport weer kunt oppakken.

Longklachten, hartklachten, overgewicht en andere aandoeningen
Ook bij longklachten, hartklachten, obesitas (overgewicht) en andere specifiekere aandoeningen kan de fysiotherapeut een belangrijke rol vervullen. Oefentherapie, krachttraining en conditietraining zijn bewezen effectieve behandelingen. Ook als u wilt afvallen, beter trap wilt kunnen lopen of weer wilt kunnen sporten, kan een behandelplan op maat worden gemaakt.

Veel voorkomende klachten waarvoor u bij de fysiotherapeut terecht kunt:

• Pijn aan spieren, pezen, banden en gewrichten
  • Zwelling van gewrichten
  • Krachtvermindering/bewegingsbeperking
  • Stijfheid
  • Evenwichtsstoornissen
  • Ademhalingsproblemen
  • Vermoeidheidsverschijnselen of conditievermindering als gevolg van andere onderliggende aandoeningen

Herkent u zich in een van deze klachten en wilt u van uw pijn af in gewrichten, spieren en zenuwen? Maak dan een afspraak.